EN
L1 Egyesület: L1-est(ek)

L1 Egyesület: L1-est(ek)

Bethlen Téri Színház

Színházi előadás

Időpontok

Az L1-est(ek) 2024-ben ismét az L1 Egyesület művészeinek munkáit mutatja be

Az előadás(ok)ról: 

  • GÁLOS László: Kollódium Archívum 127. - v2.0 
  • BERGER Gyula & ZéróPlusz TáncMűvek: Látszólagos Kettősség 
  • LADJÁNSZKI Márta & VARGA Zsolt: LetMeC (textiles) 

GÁLOS László: KOLLÓDIUM-ARCHÍVUM 127. – v2.0 

Koncepció, látvány: Gálos László kollodista 
Koreográfus, előadó: Shady modell, táncos 
Zene: Telek Zoltán festőművész, zenész 

Támogató: L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület 

https://www.facebook.com/laszlonorbert.galos / / www.L1.hu 

Minden csak spektákulum. A vizuális dömpingben a látvány elfedi a valóságot. Legyen szó táncról, divatról, képekről; nem tartalmat, jelentést keresünk bennük, legfeljebb információt – és ingert. Pedig a látható mélyén mindig lapul valami, ami túlmutat a látványon.
Manapság csak használjuk a másik embert. Egymás tudását, személyiségét, testét. Mindenki árucikké válik, ahogy a kultúra maga is. Nem embert keresünk egymásban, hanem lehetőséget, hasznot – és ingert. 
Pedig mindenkiben van valami, ami túlmutat a láthatón. 

Gálos László hét éve készít fotómontázsokat a legkülönbözőbb célokból megalkotott üvegképeiből – hogy felfedezze, mi minden van a mélyükön a szándékolt látványon túl. 
Shady, a táncosnő nyolc éve dolgozik aktmodellként is. Előadóművészeti eszközzé fejlesztett testét a legelemibb és legintimebb formában adja át más alkotóknak – hogy azok szabadon kifejezhessék magukat általa. Öt éve dolgozik Gálos képeiben is. 

Hol van és mivé lesz a nőtárgyként funkcionáló testben az ember és a művész? 
Mivé lesz a művész, ha csak használ emberi testeket? 
Azokban van-e ember a látvány mélyén? 
És mi történik, ha mindezen történetek és kérdések átlépnek a virtuális térbe? 

A fotómontázs-sorozat 127. része úgy próbál erre válaszolni, hogy színpadi előadásként az időbe és térbe kilépve, kettős szerepbe állítja Shadyt: szabadon alkotja meg tánc szólóját, de abban a tudatban, hogy az előadás alatt végig rávetülnek Gálos László képei. Újra és újra: az összes előadás és próba felvételei beépülnek a soron következő fellépésbe – így építve fel a Kollódium-archívum v(irtuális)2.0-dik verzióját. Vagyis egyszerre önálló aktorként, vetítővászonként és saját eltörölhetetlen múltjának élő lenyomataként funkcionálva léphet át a rákényszerített látványszerepből a mögöttes tartalomba – ha létezik még ilyesmi egyáltalán. 

Rövid bemutatkozás:

Shady modell, táncos 
4 éves kora óta táncol. A klasszikus és jazzbalett tanulmányokra alapozva elsősorban kortárs tánccal foglalkozik. 2020-ban végzett csoportvezetőként a Táncosok Országos Szövetségénél. 2016 óta modellkedik, ma már nemzetközi szinten dolgozik glamour- és aktmodellként. 

Gálos László kollodista 
Alkotóként a szubjektum és az „objektív” valóság viszonya foglalkoztatja. Az érzékelés és a megismerés határait feszegetve 2015 óta szinte kizárólag nedves kollódiummal dolgozik. 
Azóta tizenöt egyéni kiállítás mellett tizenhárom országban több, mint száz csoportos kiállításon, illetve fesztiválon mutatta be munkáit. Az InstArt Csoport, az L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület és a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja. 

Telek Zoltán festőművész, zenész 
Első rajz- és zenei tanulmányait a balassagyarmati gimnáziumban és a zeneiskolában végezte, majd a Ferenczy Képzőművészeti Stúdióban tanult. Az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola földrajz–rajz szakán szerzett tanári diplomát, majd a Janus Pannonius Tudományegyetem Képzőművészeti Mesteriskoláján végzett festő szakon. Zenei improvizációt Apagyi Máriánál tanult, festészeti mestere Keserü Ilona volt. 1995-ben Horváth Endre-díjban részesült. 1995–2000 között németországi tanulmányutak, kiállítások és koncertek következtek. 2000–2015 között rajzoktatással foglalkozott különböző művészeti iskolákban (Budapesten, Egerben, Balassagyarmaton). A Latte Maffiato jazz-zenekar alapító tagja. 


ZéróPlusz TáncMűvek: LÁTSZÓLAGOS KETTŐSSÉG 

Koreográfus: Berger Gyula 
Alkotótársak, előadók: Alejandra Rosas, Varga Dóra  
Zene: Szabó Attila, Sumac Dub, Pan Sonic, Sidsel Endresen & Bugge Wesseltoft (River) 
Támogató: L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület, Műhely Alapítvány, ZéróPlusz TáncMűvek, Jurányi Inkubátorház 

https://hu.zeroplusdanceworks.com/ / / www.L1.hu 
Trailer 

Alejandra 
Húsból, vérből és vízből jövök. 
Sok kultúra keveredéséből jövök 
Anyám méhéből jövök. 
A hibáimból jövök.
 

3 részre osztom a törülközőt, hogy megszárítsam a testem. 
Szeretem kinyomni a pattanásokat, és látni, hogy jön ki a zsír. 
A legkényelmesebb számomra felnyújtott vagy nyitott lábakkal lenni. 
A bordáim nagyon hosszúak. 

Dóra 
Szüleim dühéből jövök. 
Az ősz hajamból jövök. 
A depressziómból jövök. 
Belőled jövök. 

Minden nap, mániákusan, megtisztítom a füleimet egy fültisztító pálcikával. 
Testarányaimhoz képest hosszú a törzsem a szeméremcsontom és a szegycsontom között. 
Van egy olyan szokásom, hogy halogatom a dolgokat.  
Néha piszkálom az orromat. 

A koreográfia az előadók önreflexióján alapul. Azt szeretnénk megmutatni, hogy az egyének hogyan próbálnak megfelelni a modern világban való létezésünk kihívásainak. Ennek a létezésnek az egyik legszembetűnőbb jellemzője az én és a másik közötti távolságtartás, önmagunknak a másiktól való éles megkülönböztetése, a határaink kijelölése és elszánt védelme. A megosztottság alapvető tapasztalatunkká vált, de az elkülönülés szorongást és kielégületlenséget okoz, és arra késztet bennünket, hogy közelebb kerüljünk egymáshoz. Az előadás szereplői is ebben az általuk létrehozott dichotómikus térben mozognak, egymás körül keringve, mint az égitestek egymás gravitációs mezejében.  

Az Alter-Ego két szereplője egy személyiség két részeként vagy két különálló személyiségként is felfogható, az előadás pedig egy véget nem érő, befelé vezető utazás egyik állomásaként is értelmezhető, amely során felismerjük a másikat önmagunkban vagy magunkat a másikban. 

Rövid bemutatkozás: 

Berger Gyula a magyar kortárstánc szcéna egyik alapítója, aki 10 évnyi intenzív táncos tanulmányokat követően 1984-ben alakította meg első társulatát. A társulat majdnem 10 évig működött. Táncosként, tanárként és koreográfusként mindig is új utakat és inspirációt keresett, és végül ez a tudásszomj Hollandiába vezette, ahol az Arnhemi Művészeti Főiskola Európai Táncművészet Fejlesztési Központ (EDDC) tagozatának a hallgatójaként tanult négy évig. Mesterei a posztmodern tánc kiemelkedő egyéniségei voltak. 1997-ben visszatért Magyarországra, ahol azóta folyamatosan tanít és koreografál, valamint nemzetközi koreográfiai együttműködésekben is részt vesz. Néhány kollégájával 1998-ban létrehozták az L1 Egyesület elnevezésű alkotóközösséget, amelynek egészen 2011 februárjáig az elnöke volt. Ezen időszak alatt szoros együttműködésben volt Ladjánszki Mártával, az Egyesület jelenlegi vezetőjével, akivel több közös darabot is létrehoztak. A művészi formációk az idők folyamán változtak, az alkotás és a tanítás folyamatos maradt. Jelenleg a Jurányi Házban működő ZéróPlusz TáncMűvek munkáját irányítja, az alkotás mellett egy kilenc hónapos intenzív kortárstánc-képzést vezet. 

Varga Dóra: Kortárstánc tanulmányaimat Londonban a Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance-ben, valamint a Budapest Kortárstánc Főiskola Kortárstánc Művész BA szakán végeztem. A kortárstánc mellett a kontakt improvizációt 17 éve gyakorlom, és az elmúlt időben tanítom is. Elvégeztem a Budapest Kontakt szervezésében megvalósuló Kontakt Improvizáció Tanárképzés programját. Jelenleg a KIT Ensemble kontakt improvizáció társulat tagjaként alkotok és előadok. Kortárstáncosként Ayumi Toyabe-val dolgoztam az UGOIQ Dance Collective-ben és az elmúlt két évben Berger Gyula koreográfussal dolgozom a ZéróPlusz TáncMűvek tagjaként. 

Alejandra Rosas Hernández egy fiatal hivatásos táncművész Kolumbiából, aki hat éves korában kezdett táncolni, és azóta folyamatosan táncol. Kolumbiában és később Kubában a legrangosabb tanároktól tanult, majd 2010-ben Magyarországra költözött, ahol tanulmányait a világ minden tájáról származó tapasztalt és jól ismert tanárokkal folytatta, többek közt a Budapest Kortárstánc Főiskolán és a ZéróPlusz Táncos Képzésen is. Hat éve tanít felnőtteket és gyermekeket. 
Tánctudásának a két kontinensen folytatott tanulmányokból fakadó sokszínűségét friss szemléletű, dinamikus és energikus órákon adja át. Jelenleg a ZéróPlusz Előadó-művészeti Képzési Program egyik tanára, és 2020 óta együtt dolgozik Berger Gyula koreográfussal. 

A ZéróPlusz TáncMűvek egy szomatikus szemlélettel foglalkozó iskola és alkotóműhely. Hallgatóinkat egy befelé vezető utazásra hívjuk, amely segíti a személyiség feltárását. 
A módszerek eltérőek lehetnek - kontakt improvizáció, különböző testtudati technikák, táncterápia, kortárs tánc vagy klasszikus balett - de célunk következetes: felfedezni magunkat és a másikat, kapcsolatokat alakítani, tudatosítani jelenlétünket, ellazulni és alkotni. 
A hindu bölcsek számára a „Zéró” nem egyszerűen egy számot jelentett, hanem mindennek a kezdetét, kiindulását, a magot, a misztikus középpontot, amelyből minden származik. A zéró a transzformáció helye: a számegyenesen ebben a pontban alakulnak át a negatív számok pozitívakká, a virtuális itt válik valóságossá. 
A „Zéró" így az alkotási folyamat jelképe is, amelynek során megpróbálunk felfedni valami addig rejtetten maradót. A „plusz” szó erre a folyamatra, az „ürességből” a „teljesség” felé való haladásra utal. 


LADJÁNSZKI Márta & VARGA Zsolt: LetMeC (textiles) 

Koreográfus, koncepció: Ladjánszki Márta 
Zeneszerző, zene: Varga Zsolt 
Előadók: Ladjánszki Márta, Varga Zsolt 

Támogatók: L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület, Műhely Alapítvány 

A darab első állomásának bemutatója a szófiai Derida Dance Center rezidencia programjának (2016) keretében jött létre, majd 2018 elején a MOHA stúdióban a SzólóDuó Fesztivál meghívására került színpadra. 

www.martaatwork.com / www.L1.hu 
https://www.facebook.com/martaladjanszkiatwork 
https://www.instagram.com/martaladjanszki/ 

Ladjánszki Márta (20 éves koreográfusi és táncosi karrier után) 2015-ben diplomázott a Magyar Táncművészeti Főiskolán a modern táncos és próbavezető BA szakon. Fodor Antal koreográfiai órái és feladatai alapján elindult egy olyan ötlet, amit továbbvitt és megosztott a szófiai Derida Dance Center táncosaival egy két hetes rezidencia alkalmával. Azóta a darab az élő előadások alkalmával tovább gazdagodik, hiszen térre és a jelenlévő nézőkre érzékenyen reagálva bővül, alakul, frissül. Minden előadás más, mégis egy adott struktúra szerint működik. 

Nézői visszhangok: 

„Ilyen még nem volt. Érdekes kísérlet, amit folytatni szeretnénk!” 

„Szeretném megköszönni, hogy ott lehettem és hogy részese lehettem az előadásnak. Ezzel, ahogy tegnap mondtam, egy álmom teljesült. Még most sem tudom elhinni, hogy ezt átélhettem. Hála nektek. Fantasztikus volt.” 

(…) Nyitott teret kínált a szelíd interakciónak és az előadók és nézők akarata által létrehozott emberi közösség megvalósításának, és feltárta az emberi találkozások és a lépésről lépésre épülő közösség epikus szépségét, amelynek tagjai (még ha csak ideiglenesen is) teljes felelősséggel tartoznak önmagukért és másokért. Az előadás ereje abban rejlik, hogy megtapasztalhatjuk a testek közösségét, amely a lassan és nagylelkűen kialakuló bizalomra és megértésre épül, a törékeny és igényes elköteleződés egyensúlyára, amelyet minden ember és ember közötti interakciónkban fenn kell tartanunk – mind a színpadi laboratórium tervezett biztonságában, mind a valós mindennapi életünkben. 

Ahogy Ladjánszki Márta és Varga Zsolt megtervezte és kivitelezte a darabot – egyszerre bátran és finoman –, az egyedülálló utazásra vezette a nézőket, és felemelő érzéssel hagyta bennünk azt a hitet, hogy a valódi összetartozás és a közösség valódi megélése (amiről sokat beszélnek, de előadás keretében oly ritkán tapasztalható) még mindig lehetséges – színházban és azon kívül. Amire manapság mindenképpen nagy szükség van." (Joanna Leśnierowska – előadóművészeti program kurátora, Lengyelország) 

Rövid bemutatkozás: 

LADJÁNSZKI Márta klasszikus balett, szertorna, jazz és modern tánc tanulmányait Magyarországon és Bécsben folytatta, majd 1996 végén társalapítója volt a KOMPmÁNIA Kortárs Táncszínháznak, ahol táncosként és társ-koreográfusként dolgozott. 2001-ben csatlakozott az L1 Egyesület munkájához, ahol művészeti alelnökként a mai napig dolgozik. 
Alkotó-művészként kortárs tánccal foglalkozik Budapesten, mint független koreográfus és táncos. Keresi a lehetőségeket, hogy megmutassa művészetét azoknak, akik érdeklődnek munkája és az emberi testről való gondolkodása iránt. 
A testből, a belső gondolatokból nyeri az inspirációt, és a belső gondolatokat látható információvá alakítja. Hiszi, hogy mindenki másmilyen (nem csak külsőleg) és ettől gazdagabb az életünk. Ezért ünnepli minden darabjában a testet. „A test a személyiség látható formája." (Mary Starks Whitehouse) 
2024-ben ünnepelte 50. Születésnapját és 30. évét annak, hogy a kortárs tánc területén folyamatosan dolgozik. Ezen alkalomból az év folyamán ‘30/50’ címen rendezvények adnak arra lehetőséget, hogy együtt ünnepeljen az alkotótársakkal, a nézőkkel és akár azokkal, akik csak most ismerik meg a munkásságát. 

VARGA Zsolt budapesti zenész, zeneszerző, multi instrumentális hang- és mozgásművész. Emellett az L1 Egyesület elnöke 2011 óta. 


Az L1-est(ek) létrejöttén dolgozott

Fő szervező: L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület 
Művészeti vezető, program-kurátor: Ladjánszki Márta (L1-tag) 
Projekt menedzser: Veres Flóra (L1-tag), Ladjánszki Márta (L1-tag) 
Fordítás: Veres Flóra (L1-tag) 
Fő dokumentáció: Lajti Balázs aFilm.hu, Kovács István (L1-tag) 
Technikai segítő: Váradi András 
Főtámogató: L1 Egyesület, ZéróPlusz TáncMűvek, NKTK 
Befogadó/együttműködő helyszín/partner: Bethlen Téri Színház 
Média partner: Színház Online 
Továbbá az egyes előadások támogatói: Jurányi Inkubátorház, Műhely Alapítvány 

A műsorváltozás jogát a szervezők fenntartják. 

Az egyesületről: 

Az L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület, tagjai és művészeti vezetése 2018-ban indította útjára az „L1-est(ek)” sorozatot, amely évente több alkalommal jelentkezik színes, változatos kortárs művészeti programokkal. 2020 és 2023 között több ízben az NKA Imre Zoltán Program által támogatott alkotók produkciójával kibővítve nyújtott teret, bemutatkozási lehetőséget fiatal alkotóknak, illetve teremtett egyedi módon szakmai közeget és találkozási felületet a kortárs művészeti szféra szélesebb körének.  

2024-ben visszatérnek az eredeti formához, amikor az L1 Egyesület tagjaira, együttműködésekre, s ilyen módon a társművészekre hívják fel a figyelmet. A júniusi este alkalmával a nézők három egyesületi tag aktuális munkáit láthatják: Gálos László, Berger Gyula & ZéróPlusz TáncMűvek és Ladjánszki Márta & Varga Zsolt alkotásait. 

 

Időpontok

Bethlen Téri Színház
(1071 Budapest Bethlen Gábor tér 3. )
2024.06.06. | 19:00

Betöltés...